De wijnwereld van Vicky

De wijnwereld van Vicky

Kopbrekers en smaakspinsels

Wijnproeven is pure nostalgie. Wie heeft het me nog niet horen zeggen? Intussen is mijn mapje “hersenspinsels” ook nostalgisch geworden. Ik schrijf al langer dan ik aan mijn website viconsult.be sleutel, en ik laat de frustratie varen.
Veel over wijn nagedacht. Op onbekend terrein begeven. Wie wil, mag meevaren op deze stuimige wateren van eindeloze verbazing.
Over meevaren gesproken:
zie www.griekswijnlandschap.viconsult.be

Etiketten en visuals

Kennis delenPosted by Vicky Corbeels Sun, January 14, 2018 20:16:55

Eén uitdager was nodig voor dit artikel. Een bezoeker op de beurs die mijn wijn smaakte maar nog meer onze discussie over visuele marketing. Etiketten. Flesvorm. Lettertype en logo. Stond ik niet de mooiste labels van de beurs te promoten, nl. die van Albamarina, dan had ons geprek wellicht de wending van wijnbouwer vs. Europese subsidies genomen. Een interessante man met open geest en zalige bulderlach, Hans-Peter Schoonenberg. “Schrijf dat nou es allemaal op” wakkerde hij mijn uitgedaagde ego aan, nadat we hadden bekeken hoe mijn buren zich presenteerden. Links: klassieke flessen met lettertype aangepast aan de gewichtige appellatie, drie dagen lang mooi in lijn gezet. Rechts: onstapelbare bommen die de vernieuwing van varietals aan de man bracht, elke dag slordiger op tafel verspreid. Achter ons, ach god, ik moet het bij naam noemen: barolo’s in flessen die je in de kerstboom hangt, maar niet koopt voor het inzicht van de wijnboer. Wel elke dag netjes volgens fleskleur (purper! roos!) gestationeerd. Dat Hans-Peter zich de moeite troostte om zelfs maar 10 minuten aan ons standje te vertoeven, had alles te maken met de boodschap die eigenaar Mario Notaroberto hem gaf: het label met de gouden eikels en de naam Ariddi, wees resp. op houtopvoeding (aglianico op foeders) en tannine (aglianico tout court). Namen krijgen betekenis, logo’s een onuitwisbare indruk. Albamarina is Italiaans voor “aube sur mer” of “ochtendstond op zee” en kijk toch es dat pictogram… Vlinders en parentale linken vinden hun eerbetoon, de wijnmaker schiet een pijl in het hart van de klant.


En daar gaat het om. Een gewichtige wijnschrijver zei vorig jaar over een Belgisch etiket dat het nooit de markt zal penetreren. Ik kwam in een groentewinkel vanochtend, op 40 km van het wijnbedrijf, en herkende de fles meteen. De wijnmaker had me zijn etiket in audio en video uitgelegd en ik respecteerde zijn kleurige keuze. En vooral: ik had de fles in de winkel opgemerkt en zijn verhaal herinnerd. Hans-Peter heeft gelijk: visuals zonder verhaal en uitleg bevatten zelden een opwindende wijn.




  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.